'You jump, I jump' & River Mersey

'You jump, I jump' bukanlah ungkapan Leonardo da Vinci...ia adalah kata-kata keramat seorang 'pencinta' yang di ilhamkan dari perkataan 'You Never Walk Alone'(kalau tak percaya tanya penulis skrip filem TITANIC)....ia adalah lambang kehebatan Pelabuhan River Mersey...kapal mewah kebanggaan dunia itu didaftarkan di Pelabuhan ini...Pelabuhan Ahli Pelayaran..terdapat terusan sebesar Sungai Kuantan(rasanyer kecil lagi) menjadi laluan kapal dagang yang menghubungkan  Pelabuhan River Mersey dengan Kota 'Cottonopolis' Manchester.
Para seniman,saintis ďan ahli falsafah yang lepak di Manchester sesekali berkunjung ke Liverpool..maka wujudlah jalan keretapi penumpang (macam Komuter la) yang pertama di dunia...diulangi..yang pertama !
'Jom! Kita memancing di Liverpool'..pelawaan yang tak dapat aku tolak..bukan sebab aku kaki pancing..aku pernah ikut kawan yang sememangnya 'gila pancing'  dekat lombong di Puchong..dia bagi aku joran..akhirnya kami pulang dengan ikan sebesar 'lipas'..
Kali ini aku tidak memegang joran lagi..'suwey' kata orang.
Apa aku nak buat di tepi River Mersey tu...hahh!..nasib aku bawa 'pisau toreh' dari Kuantan..Ya!..sketching..aku buat live sketching..kalau aku bawa watercolor atau akrilik dah tentu ber-plein-air kata orang Perancis..ok..next aku cerita pasal sketching di River Mersey.

Adios !

Comments

Popular Posts