Soerabaya dan Che Guevara

Asyik cerita pasal UK jer...kali ni kita jelajah Indonesia pulak...misi 2 minggu aku menjelajah sebahagian Jawa Timur dengan menaiki motosikal..'sepeda motor' kata orang indonesia...dekat Kuantan aku tak main motor...lesen motor pun takder...cuak juga nak ride kt Indonesia ni...tempat orang ni...uihhh...tapi aku berjaya lakukannya dalam tempoh 2 minggu...14 hari...kalah la Che Guevara dgn 'Motorcycle Dairies' nyer..
Sampai jer di Bandara Juanda aku ditahan oleh imigresen...sbbnyer aku pegi kencing kt toilet dalam airport...patutnyer kena keluar terus ke luar kawasan ketibaan..adoi...menjawab la dengan imigresen...nasib lepas...'Bandara' adalah singkatan dari Bandaraya Udara...kira Airport la tu...pemandangan aku tiada apa beza dengan pemandangan di Kuantan sebaik melihat wajah manusia di Surabaya itu...tapi ada sesuatu yg aku rasa berlainan pada suhu visual mata ku...nnti aku ceritakan..
Melihat dengan mata kasar dan melihat melalui kamera ada perbezaannya...mata kasar menyerap semua cahaya dan suhu..kamera pula perlu memilih warna putih atau kuning sebagai sumber cahaya...patutla orang indonesia mempunyai nilai seni yang tinggi...apa saja yang dipandang di sini semuanya indah...rumput tinggi di belukar...sampah yang bertebaran..semuanya cantik...suhu bumi jawa ini adalah anugerah tuhan...patut la ramai lagi yg menganut fahaman Animisma..faham semangat alam..mereka sentiasa bersyukur dengan keindahan dan malapetaka..ya...gunung berapi...gempa...semua itu tidak ada di Kuantan..
Menunggang motosikal di kota besar Soerabaya memang best...mulanya terpikir pasal kesesakan..'macet' katanyer...tiada kemalangan...sangat disiplin...sangat manusiawi...rasa macam nak hantar sesiapa yg roadbully di Kuantan kesini....biar diaorang belajar apa itu jalanraya yang sebenarnya...salute kepada rakyat indonesia...ini hanya perkenalan dalam siri Jelajah Jawa Timur aku...nnti aku ceritakn tentang peninggalan tamadun hebat Mojopahit atau di eja Majapahit kalau di Kuantan...

Salam Soerabaya

Comments

Popular Posts