Ahmad Dhani dan Sumpah Palapa

'Ok sekarang kita nak ke mana' tanya To'Lah atau Kapten Redeye...beliau akan jadi marshall untuk 14 hari berkelana di Tanah Jawa Timur ini...kami hanya bertiga dan dua motosikal..Kapten Redeye & Brader Fizul satu motor...aku satu motor...aku SOLO...fuhh..giler best..'Kota Majapahit' jawab aku...macamana la agaknya rupa Kota Kemegahan Tanah Jawa itu...cerita tentang Taming Sari bermain dikepala aku...Hang Tuah & Rombongan Sultan Melaka...Epik!
Di setiap daerah di Jawa Timur ini mempunyai satu perkuburan serta Tugu Pahlawan...Soerabaya digelar Kota Pahlawan...memang kuat semangat orang Indonesia berjuang untuk merdeka...'Merdeka dengan Darah' itu masih terus sebati hingga ke hari ini...jarang nampak jenama luar terlihat di kedai2 membeli belah..nisbah jenama tempatan masih menguasai pasaran...warung tepi jalan serta makanan tempatan masih dominasi..tiba-tiba aku terlihat nama Ahmad Dhani di papan tanda kedai...ya..itu studio musik rakaman Ahmad Dhani...bunyi musik tiba-tiba bergendang di fikiran ku....'Laskar Cinta'...aku bukanlah peminat kumpulan musik Dewa ni tapi ada mendengar juga musik mereka.
Sampai sahaja Kawasan tapak sejarah purba Majapahit aku melihat kebesaran tuhan...ya...Kota yang agong ini akhirnya tinggal sisa-sisa sahaja..walaubagaimana pun ia jauh lebih luas dan canggih dari Kota Melaka...candi-candi cukup banyak di sini...kilang tradisional membuat bata masih beroperasi...ya...bata yang menjadi bahan binaan kolam dan candi...pelik juga bila mendengar tentang 'Sumpah Palapa'..sumpah yang dilafazkan oleh Gajamada...nama 'Pahang' ada disebut sekali...

"Ia, Gajah Mada sebagai patih Amangkubumi tidak ingin melepaskan puasa, Gajah Mada berkata bahwa bila telah mengalahkan (menguasai) Nusantara, saya (baru akan) melepaskan puasa, bila telah mengalahkan Gurun, Seram, Tanjung Pura, Haru, Pahang, Dompo, Bali, Sunda, Palembang, Tumasik, demikianlah saya (baru akan) melepaskan puasa"

Tiada pula kesan peninggalan kerajaan Pahang di kuantan ni...bangunan ker...candi ker..tapi aku ada terbaca bahawa duit purba Pahang telah ditemui dan ia lebih tua dari tamadun Melaka.

Salam Darul Makmur !


Comments

Popular Posts