TRIBUTE TO P. RAMLEE - Pre Tribute

Warna merah di 'Messages' menyala...ianya dari Tetuan Marzuki Abdullah a.k.a Kartunis Kidol. 
"Salam...nak tak pamer karya berkaitan P Ramlee ko pada 27 hb ni.." 
"Ada majlis baca yassin utk P Ramlee"
"Dan kami buat pameran berkaitan p ramlee juga" katanya lagi.
Aku pun mula membalas "Bahan tak cukup..apa yg ada kt fb tu je..boleh ke?"
Dan beliau terus membalas bertubi-tubi.."Tak perlu byak..kita nak campur dengan pameran gambar-gambar P Ramlee, bahan lama dia....so campurn ngan hang punya."
"Yg ni psl ada majlis peringatan P Ramlee"
"Yg aku plan Tribute to P Ramlee, akan di buat pada Sept akan dtg"
Makanya tajuk entri terpaksa ditukar dari "Nilai Estetika Damaq" ke "Pre Tribute".



Kedua-dua frame diatas telah diterangkan panjang-lebar di entri TRIBUTE TO P RAMLEE - Pencak Terakhir I & II. Ia sebenarnya bukanlah 'finish produk'..rancangannya adalah untuk dipindahkan ke kanvas dalam bentuk painting akrilik. Bagaimanapun ia akan tetap di teruskan untuk projek TRIBUTE TO P RAMLEE.



Kedua-dua frame diatas adalah Cut-Out Illustration dan Karikatur dari filem Labu-Labi. Frame yng pertama tu rasanya tak perlulah dipanjang-lebar penerangannya..cuma frame yg kedua tu adalah hasil pengaruh frame yg pertama tu...rasanya filem ni cukup tajam dan sinis terhadap nilai sosio budaya masyarakat Melayu. Drawing ini dinamakan Siri Mimpi I & II dan kemungkinan akan ada yg ke III. Siri Mimpi akan diterangkan panjang lebar pada entri yang lain. Begitu juga dengan Siri Pencak Terakhir I & II drawing ini juga akan dipindahkan ke kanvas dalam bentuk lukisan akrilik.


Sekian

Al Fatihah.

















Comments

Popular Posts